ZDRAVÍ – LÁSKA – JÓGA
Motto týdne:

Dnešní generace je tak zaneprázdněná dokazováním, že ženy můžou dělat všechno, co dělají muži…že ženy tím ztrácí svoji jedinečnost.

Žena nebyla stvořena k tomu, aby uměla všechno, co umí muž. Byla stvořena k tomu, aby uměla všechno, co muž neumí.

 

….kéž jsou všechny bytosti této planety šťastny….

 

Nezapomínejte si naplňovat život tím, co máte rádi. Dívejte se na oblíbené filmy, poslouchejte oblíbenou hudbu, noste svetr, který máte nejraději a vařte si svůj nejmilejší čaj. Obklopte se milými věcmi a milujte každou chvilku svého života…

Proč a jak se zdravě hýbat

Pohybová aktivita se stala významnou součástí zdravého způsobu života velkého množství obyvatel, příjemnou a užitečnou náplní volného času…Díky pravidelné pohybové aktivitě jsme schopni ovlivnit fyziologické funkce, jako jsou například srdeční tep, krevní tlak, práci žilního a tepenného systému, hormonální pochody, práci svalových vláken, dechový objem, množství kyslíku spotřebovaného při zátěži, energetické hrazení zátěže…a v neposlední řadě psychickou stánku své osobnosti.

Význam tělesné zdatnosti.
Fungování lidského těla je spojeno s neustálým pohybem a díky tomuto pohybu se lidský organismus vyvíjel, přizpůsoboval a posléze fungoval tak, že nejen přežíval, ale začal ovlivňovat přirozený průběh věcí. Vždyť současní novorozenci mají stejnou fyziologickou výbavu, jaká byla před tisíci lety…a jejich vývoj se nijak nezměnil. Pohyb je tedy životní projev, který se promítá do všech funkcí lidského těla a jeho omezení vede, například spolu se stravou a stresem, k civilizačním onemocněním.

Sportovní trénink.
Ke znakům sportovního tréninku patří vytrvalostní zátěž. Tím se myslí pohybová aktivita trvající nejméně 20 – 30 minut, při které se zapojí velké svalové skupiny (svaly dolních končetin…zádové svaly…svaly horní části trupu). Typ tohoto vytrvalostního tréninku má řadu kladných efektů, z nichž je za nejdůležitější pro zdravotní prevenci pokládáno snižování celkového cholesterolu, dále pak prevence ischemické choroby srdeční. Vytrvalostní trénink zvyšuje citlivost na inzulín, což je významné pro prevenci diabetu a obezity.

Metody sportovního tréninku.
Jednou z mnoha metod sportovního tréninku je metoda intervalová, která vyžaduje střídání aktivity a odpočinku nebo intenzivnější a méně intenzivní zátěž po určitou dobu. Díky střídáni aktivity a odpočinku nebo větší a menší zátěže, je člověk schopen vykonávat práci po docela dlouhou dobu (až 60 – 90 minut), což vede k vysoké efektivitě využívání energetických tukových zásob.
Kruhová metoda, neboli kruhový trénink spadá do formy silového tréninku. Při kruhovém tréninku se používá lehký až střední odpor a spolu s vytrvalostním tréninkem tvoří skvělou kondiční formu. Tento silový trénink velmi kladně ovlivňuje podíl aktivní svalové hmoty, tím se zvětšuje svalová síla, dále se touto metodou podporuje úbytek tukové hmoty (hlavně pokud je trénink spojen s kontrolou stravování)…Silový trénink však vyvolává adaptaci krevního tlaku, zpomalení klidové tepové frekvence a zvyšuje se klidový tonus parasympatiku, což pro kardiovaskulární systém znamená prevenci srdečně- cévního onemocnění.
Další metodou může být metoda kontinuální, kdy se například běhají hodinové i delší úseky v rovnoměrném tempu, v rovnoměrné intenzitě (rekreační běh..). Jinou metodou dále pak může být fartlek, což je kombinace intervalového tréninku s kontinuálním vzhledem k terénu.

Závěr.
Výživa a pohybová aktivita jsou dvě nejdůležitější složky životního stylu, který můžeme ovlivnit svým chováním. Pohybová aktivita by měla mít určité charakterové znaky, jako je:

• vytrvalost,
• převážné zatížení velkých svalových skupin,
• adekvátní intenzitu odpovídající věku a celkové kondici.

Velmi vhodnou metodou je kruhový a intervalový trénink, ve kterém se střídavě zapojují do cvičení různé svalové skupiny, v různé intenzitě, v určitém časovém trvání s následnou regenerací. Výsledkem je pak zvýšení svalové síly, svalové vytrvalosti, flexibility, určitá vytrvalost kardiovaskulárního systému a neposlední řadě skvělý psychický stav, který je dán opodstatněným úbytkem tukové tkáně.

Použitá literatura:
Máček, Máčková. 1997. Fyziologie tělesných cvičení.
Stejskal, Pavel. 2004. Proč a jak se zdravě hýbat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Leden 2013
Po Út St Čt So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031